Ved at se på Julie der formede Margrethe Reedtz’s hoved i tyggegummi lærte vi noget , ikke ved at tygge stribevis af tyggegummi. Det siger sig selv. Men det vi kunne lære er at når man vil lave noget i 3D, så er der noget bagved man skal have styr på: i dette tilfælde er det formen på menneskets kranium.
Hvis man bare laver en rund bold og klasker en gulerodsnæse
på ligesom en snemand, kommer det ikke til at se naturligt ud. Så kommer det til at ligne- netop en snemand! Så
når man laver f.eks. Margrethes lange smalle næse, er man nødt til at vide lidt
om : hvor springer næsen ud af kraniet, ellers kommer den til at sidde et
fjollet sted. Og hvis hovedet skal ligne en person der faktisk har levet er man
også nødt til at have et billede af personen at kigge efter. Så kan man ikke
bare lave en kartoffelnæse når Margrethe faktisk havde en lang smal næse. Men
billedet man kigger efter er ikke i 3D, så der skal man selv overføre næsen på
det flade billede til næsen på hovedet man arbejder med. Og der er en overgrænse for hvor lang sådan en
næse kan være uden at ansigtet bliver monsteragtigt.
Mysteriet i Julies arbejde er for mig hvordan hun omsætter
det flade billede til 3D!
Ved at deltage i Guðjón’s første projekt med de gamle træting som man skulle hæfte en seddel på
lærte man noget helt andet, nemlig at se på en ting på to måder : både som en
nyttig ting der har været brugt til noget bestemt. Og at se på den som en mere
eller mindre smuk ting, at lægge mærke til dens farve og form. Og jeg tror også
det var meningen at vi skulle lære noget mere: at vi kan forestille os det
sted og de mennesker hvor den hørte
hjemme: hvad skete der? hvorfor blev den kasseret? Det kan børn sagtens gøre, endda måske bedre end voksne. Det viser de små
sedler som de har skrevet. Ved en afsavet fod af et bordben har en dreng
skrevet. ”Det er er bord som dværgene brugte til at sidde ved”. Og ved en lille
legetøjs-trævogn står der: ” Den har været ejet af kongen af England som brugte
den til at transportere våben i!” og sådan kunne jeg blive ved. Når man som voksen eller gammel står og kigger
på en gammel ting, så popper der også nogle billeder op af ens egen gamle ting
engang, af farven og lugten på træet.
Så når vi står
der og stirrer på en gammel ting så sker der en masse oppe i hovedet på os,
hvis vi giver os tid.
Mysteriet i
Guðjón’s arbejde er hvordan han ser tingenes muligheder for sit indre øje, når
det hele bare ligger der som en bunke småt brændbart!
Kristine sagde fra starten meget klart hvad hun ville: hun ville lære børnene
nogle enkle teknikker til at skabe former og farver. Det gør hun f.eks. ved at
lade dem svinge sig i tove over billedet og smøre maling ud med fødderne. Det
er Kristine der mest direkte har omsat bevægelse til kunst, synes jeg. Det
kaldes action-painting på engelsk har
jeg lært, dvs. kunst skabt under intens fysisk aktivitet. Og hun lærer dem at
bruge skabeloner og tape til at lave former i forskellige farver. Men hun
overlader jo ikke bare til hoppende og gyngende børn at forme resultatet, inde
i hendes hoved er der overblik over de lange rækker af figurer. Hun kan se
hvordan rækken af figurer vil tage sig ud som en helhed, og hvordan den bliver
mest tiltalende for øjet at se på. Det er det overblik som vi andre ikke kan
have og som for mig er mysteriet ved den kunsteriske proces i Kristines
billeder. Jeg spurgte hende fra starten om det ikke var lidt træls at hun ikke
kunne forme billedet helt selv, og så svarede hun, at det her billede, det var
ikke hendes billede, det var vores billede. For mig var det meget
dejligt at jeg fik sådan en udmelding om hendes arbejde.
Michaels ene projekt med de uhyggelige dyr var spændende at være med til. Han havde før han kom hørt om ulven i Stendis
som har spøgt i vores hoveder siden Ib fotograferede den første gang. En
overgang gik vi alle rundt og kiggede efter ulve, nogle af os kikker stadig!
Ingen vidste helt om vi skulle være bange overhovedet, og om vi evt. skulle
være lidt eller meget bange. Han lærer så børnene nogle enkle teknikker til at
lave figurer af dyr, både uhyggelige og nuttede. Man kan tegne dyrets skygge af
fra et udstoppet dyr. Eller man kan tegne et dyr selv og forstørre det. Så
flytter man billedet over på en skabelon som man kan save ud i træ eller klippe
ud i pap. Uden Franks og Georgs håndelag
med redskaber var der nu nok ikke kommet ret meget uhyggeligt ud af det, man da dyrene først var malede så
de faktisk ret skræmmende ud. Skyggen af en ilder eller en rotte der forstørres
op og får hugtænder er bestemt ikke hyggelig at se på. Sidste del af projektet
var at han anbragte dyrene rundt omkring i det nattemørke Ryde og fotograferede
dem, så at det så ud som om Ryde var fuldt af uhyggelige skabninger. Så det
færdige kunstværk er faktisk de uhyggelige nattebilleder fra Ryde!
Han viste os vist
egentlig samtidig at de uhyrer der lurer i mørket under sengen eller bag træerne langt hen ad
vejen er nogle vores fantasi får os til at se.
Mysteriet i
Michaels måde at arbejde på er det der foregår oppe i hans hoved mens han går
søgende rundt. For han siger ikke meget undervejs. Men pludselig tager noget
form og så kan man se hvad han ville!
En kunstner skal
både have styr på en masse teknikker og redskaber. Men først og fremmest skal hun
eller han have den der mystiske evne oppe i deres hoved at de kan se ting som
ikke er der lige nu, men som kan blive synlige for os andre om lidt. For mig er
det den evne der gør en kunstner til kunstner. En håndværker eller en dame der strikker en trøje ud af hovedet som hun så engang gør
det vel også. Men kunstnere er ekstremt dygtige til det. Det er sådan de
arbejder.
Jeg vil gerne
takke vores kunstnere for at de har taget os med på en kigger undervejs på
vejen fra ingenting til det de så forude.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar